Založ si blog

My sme si pravidlá hry neprispôsobovali

Účelovo zmeniť pravidlá voľby generálneho prokurátora… Účelovo zmeniť zabehnuté demokratické mechanizmy… Účelovo si prispôsobiť zákony tak, aby vyhovovali našim mocenským záujmom… Keď máte väčšinu, nič nie je jednoduchšie. Aj my sme takéto niečo mohli v predošlom období robiť a bolo by to možno ešte ľahšie než pre súčasnú vládu. Veď sme disponovali 85 hlasmi a to pokušenie mohlo byť veľké. Robili sme také niečo? Nie, nikdy.

Tanec na krehkom ľade

Ako predseda parlamentu som často musel riešiť rôzne návrhy. V rámci svojich právomocí je všeličo možné využiť. Obmedziť niektorého z poslancov sa niekedy môže zdať byť lákavé či populárne. Najmä keď je človek v mentálnom tlaku politického zápasu, možno si niekedy povie: „No však ja ti to vrátim, počkaj, mám na to tento nástroj, mám na to rokovací poriadok a keď mám väčšinu, môžem vymýšľať rôzne veci od zobratia kancelárie, platu asistenta, cez obmedzenie dĺžky vystúpenia a ďalšie iné procedúry, ktoré si pomocou väčšiny v parlamente môžem kedykoľvek implementovať.“ No my sme nikdy takéto niečo neurobili. Nikdy! Pretože sme si uvedomovali, že je to tanec na veľmi krehkom ľade.

Dnes je to po prvýkrát za vyše 20 rokov ponovembrového vývoja, kedy sme svedkami neuveriteľného lámania demokracie a zneužívania moci. A to sa bavíme o veľmi krehkej väčšine veľmi krehkého zlepenca, ktorý dennodenne preukazuje, že nielen obsahovo, ale ani formálne a organizačne nie je schopný zvládnuť fungovanie tak závažnej inštitúcie ako je Národná rada Slovenskej republiky. Väčší kontrast s našou vládou asi ani neexistuje. My sme mali omnoho silnejšiu väčšinu, no nikdy by sme si nedovolili meniť pravidlá hry bez súhlasu naprieč politickým spektrom.

Dá sa to aj inak…

 Stačí si spomenúť. Keď som nastupoval na post predsedu NR SR, tak som okamžite predstavil svoju ambíciu vytvoriť komisiu pre ústavu a komisiu pre rokovací poriadok v záujme toho, aby sme prípadné zmeny fungovania parlamentu prijali korektne na základe dohody a hlbokej diskusie. Štyri roky som sa nedočkal odozvy zo strany súčasnej vlády, vtedajšej opozície.

Pritom, nemusel som čakať na opozíciu. Zopakujem, že sme disponovali veľmi výraznou väčšinou 85 hlasov. No napriek tomu sa nestalo, že by som to zneužil na atak voči pravidlám hry, na ich účelovú úpravu. Nikdy sa nestalo ani len to, že by nezasadlo grémium, kde by som sa nebol pokúsil hovoriť o navrhnutých zmenách. Dnes nová vláda nemá žiadne zábrany a bez toho, že by sa aspoň pokúsila nájsť konsenzus naprieč politickým spektrom, radikálne zasahuje do demokratických mechanizmov len preto, lebo sa nevie dohodnúť na personálnych nomináciách. Robí to aj napriek tomu, že disponuje iba krehkou väčšinou.

Obávam sa o osud demokracie na Slovensku. V týchto dňoch sa deje niečo desivé. Niečo, čo sa zapíše do histórie ako jedno z najhanebnejších rozhodnutí slovenského parlamentu. Neostane to bez odozvy. Nemôže…

My sme nezabudli

01.12.2015

My sme nezabudli Je to takmer na deň už rok, čo som odstúpil z postu predsedu parlamentu. K tomuto kroku som pristúpil po bombastickej medializácii kauzy nákupu predraženého CT v piešťanskej nemocnici firmou Medical Group, v ktorej som pred vstupom do politiky pôsobil. Napriek tomu, že z nákupu napokon zišlo, kauza v očiach verejnosti zasiahla bolestivo „plexus solaris“ [...]

Načo je komu dobré národné sebabičovanie?

25.05.2011

Keď sme približne pred rokom na nádvorí zrekonštruovaného Bratislavského hradu odhaľovali sochu Svätopluka, vo svojom prejave som použil aj tieto slová: „Je mi ľúto, že na Slovensku sú stále ľudia, ktorí si nedokážu vážiť našu národnú históriu, naše štátotvorné tradície. Za horlivej asistencie väčšiny našich médií sú ochotní spochybniť všetko, čo je [...]

Výsmech parlamentarizmu v podaní Richarda Sulíka

20.05.2011

Ako už informovali aj tlačové agentúry, predseda parlamentu Richard Sulík do programu prebiehajúcej schôdze nezaradil opozičné návrhy na zavedenie bankovej dane, na zníženie DPH na 19 percent a zmenu zákona o štátnom občianstve. Argumentoval, že od ich odmietnutia na predchádzajúcej schôdzi ešte neuplynulo 6 mesiacov, ako to predpisuje rokovací poriadok. Čo je však [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Pavol Paška

Slovensko potrebuje návrat k európskemu sociálnemu modelu, solidarite a úcte k národným tradíciám. Ako predseda poslaneckého klubu SMER-SD a bývalý predseda NR SR by som chcel, aby raz Slovensko mohlo byť skutočným domovom pre všetkých. V mojom blogu sa pokúsim bližšie predstaviť svoje predstavy, hodnoty a vízie. Viac nájdete na mojej stránke pavolpaska.sk.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 17
Celková čítanosť: 51948x
Priemerná čítanosť článkov: 3056x

Autor blogu

Odkazy